درد جلوی زانو در افراد جوان (Anterior Knee Pain)"
درد جلوی زانو در افراد جوان (Anterior Knee Pain)"
دو شنبه 13 خرداد 1392 ساعت 1:27 | بازدید : 777 | نویسنده : jaber | ( نظرات )

 


زانو از مفاصل مهم بدن و اصلی ترین مفصل تحمل کننده وزن میباشد، بر خلاف تصور زانو فقط در یک محور خم و راست نمیشود و حرکت زانو در هر سه پلان فضایی است یعنی حول خودش هم میچرخد، این باعث میشود که از لحاظ کینزیولوژیک این مفصل دارای حرکتی پیچیده باشد.(شکل ۱)

{برای دیدن عکسها روی لینک آبی کلیک کنید}
مفصل زانو دارای سه قسمت(Compartment) میباشد که شامل : قسمت رانی (Femoral)،ساقی(Tibial) و کشککی (Patellar) میباشد و اختلال در هر کدام از این اجزا باعث درد زانو میگردد .(شکل ۲)


علل درد در زانو در سنین مختلف میتواند منشا متفاوتی داشته باشد. در سنین بالای ۵۰ سال معمولا درد زانو ناشی از آرتروز میباشد در حالیکه در سنین جوانی و نوجوانی علل متنوع دیگری عامل درد زانو است،البته در کلیه سنین تومورهای اطراف زانو را نباید فراموش کنیم.

در این مبحث هدف بررسی علت درد زانو در افراد جوان بدون سابقه ضربه و آسیب است که در ارزیابی رادیولوژیک اولیه مفصل از لحاظ ساختمان کلی سالم و معاینه رباطی زانو طبیعی است و درد درست در پشت کشکک(Patella) لوکالیزه شده است و تحت عنوان دردهای پاتلوفمورال(Patellofemoral) معروف میباشد.این بیماران مدتها از درد زانو خصوصا در شروع راه افتادن ودر حین نشت و برخاست شکایت دارند و بارها به پزشک مراجعه میکنند.

استخوان کشکک توسط تاندون کشککی (Patellar Tendon) به استخوان ساق(Tibia) در محل توبروزیتی آن چسبیده و از این طریق نیروی اعمال شده توسط قویترین کمپلکس عضلانی بدن یعنی چهارسر رانی(Quadriceps ) را از لگن و استخوان ران بر روی ساق جهت صاف کردن زانو اعمال میکند.

یکی از نکات مهم در این کمپلکس زاویه متفاوت اعمال نیرو توسط کوادریسپس بر روی کشکک و انتقال این نیرو توسط تاندون کشککی به ساق است که به عنوان زاویه Q مشهور است(Q-Angle)، این زاویه در آقایان حدود ۷ الی ۱۰ درجه و در خانمها در حدود ۱۰ الی ۱۵ در جه میباشد.(شکل۳)
{برای دیدن عکسها روی لینک آبی کلیک کنید}

این زاویه باعث میگردد که در حین صاف کردن زانو از وضعیت خم ،کشکک تمایل به خروج از داخل ناودان خود به سمت خارج زانو(Lateral) را داشته باشد و این مساله توسط قسمتی از عضله چهار سر رانی بنام واستوس مدیالیس ابلیکوس(VMO) ممانعت میشود(شکل۴و ۵)، لذا در مواردی که ضعف عضله چهار سر رانی و یا عدم تعادل بین قدرت قسمت مدیال و لترال این عضله داریم در هر سیکل خم وراست کردن زانو فشار مضاعفی بر روی کشکک آمده و باعث درد در زانو میگردد.این حالت در طولانی مدت باعث نرم شدن غضروف کشککی (Chondromalacia) میگردد و درد ان به خصوص در چند قدم ابتدای حرکت بیشتر است.


در کنار این مکانیسم ذکر شده برای ایجاد درد باید توجه داشت که اختلالاتی هم چون زانوهای پرانتزی(Genuvarum)، زانوهای ضربدری(Genuvalgum) ، اختلالاتی که باعث افزایش زاویه Q میگردند،کف پای صاف(Pes Pelanus)، عادتهای بد در نشستن مثل چهارزانو و یا دو زانو نشستن طولانی،اختللات تغذیه ای که باعث کمبود کلسیم و یا ویتامین D میگردند هم میتوانند زمینه را برای ایجاد این نوع درد مساعدتر نمایند.


درمان:

از آنجایی که دردهای اطراف زانو علل متعددی دارند ، لذا ابتدا باید کلیه علل دیگر توسط پزشک ارتوپد و از طریق بررسیهای رادیولوژیک مناسب رد شده و در طی معاینه به این تشخیص برسیم، ودرصورت تایید این اختلال به درمان آن اقدام نماییم.

۱)کاهش وزن

۲)پرهیز از عادات بد نشستن( چهار زانو ودو زانو نشستن)

۳)تغذیه مناسب( لبنیات، سبزیجات به اندازه کافی مصرف نماید)

۴)استفاده از مکملهای ویتامین D و کلسیم

۵)افزایش انعطاف پذیری خصوصا عضلات خلف ران و پشت زانو( همسترینگها)(شکل ۶و۷)

۶)استفاده از توالت فرنگی

۷)ورزشهای ایزومتریک جهت تقویت چهار سر ران خصوصا قسمت داخل زانو(واستوس مدالیسVMO)(شکل ۸)

۸)ورزشهای ایزوتونیک جهت تقویت چهارسر ران(شکل ۹)

۹)ورزشهای هم چون یوگا و پیلاتس هم کمک کننده هستند.

۱۰)روزانه نیم ساعت با دوچرخه ثابت ورزش نماید.

{برای دیدن عکسها روی لینک آبی کلیک کنید}
http://drsherafatvaziri.com/index.php?option=com_content&view=article&id=121%3Aanterior-knee-pain&catid=4%3A1391-03-22-14-08-21&Itemid=3

 
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 251
بازدید ماه : 250
بازدید کل : 67051
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

.

.

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


 

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان sport و آدرس sportpage.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 79
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 62
:: باردید دیروز : 8
:: بازدید هفته : 251
:: بازدید ماه : 250
:: بازدید سال : 1263
:: بازدید کلی : 67051